Begeleiding

Hier kan ik jou bij helpen

Zit je kind niet lekker in zijn/ haar vel, om wat voor reden dan ook? Vindt hij/ zij het lastig om te gaan met het feit dat hij/ zij hoogbegaafd is? Of…Je zoekt hulp en komt zo bij mij terecht!

 

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek leren we elkaar kennen en wordt duidelijk wat de situatie en de hulpvraag exact is. Ik geef aan welke routes mogelijk zouden zijn en wat ik kan bieden in begeleiding/ coaching. 

 

Ouders/ verzorgers geven vervolgens aan of ze wel/ geen gebruik willen maken van de diensten van Pienter op weg. Als gekozen wordt voor het aangaan van een begeleidingstraject bij Pienter op weg, wordt een offerte op maat aangeboden waarop staat aangegeven wat het begeleidingstraject precies inhoudt. Na ondertekening van de offerte starten we op een passend moment met de begeleidingssessies. Na elke begeleidingssessie communiceer ik kort mijn bevindingen naar de ouders/verzorgers. 

Neem gerust contact op via het contactformulier om een kennismakingsgesprek te plannen. 

Kalinka de Bruijn

Trajecten:

Op weg met dyslexie

Veel hoogbegaafde leerlingen missen vaardigheden om goed te kunnen functioneren. Kinderen die naast (hoog)begaafd ook nog eens dyslexie hebben staan voor een dubbele uitdaging. Ze hebben nooit echt leren plannen, weten niet hoe ze moeten stampen, zijn onzeker over hun schrijfvaardigheid en voelen onmacht over hun eigen leerproces. Ook met praten kunnen zij zich onzeker voelen.

In eerste instantie lukt het op school misschien nog wel, maar de kans dat deze kinderen vastlopen is vrij groot. 

Pienter op weg biedt handvatten om de leerling op weg te helpen een eigen leerproces op te zetten en weer zelfredzaam te worden. 

Tijdens de sessies gaan we aan het werk met kwalteiten, leermethoden, plannen, organiseren, gerichte hulpmiddelen, pre teaching en zelfredzaamheid. We maken een dyslexiekaart met hulpmiddelen die werken voor het dit kind. Voor ieder kind is dit maatwerk! 

Mindsettraining BO

De manier waarop jouw kind denkt, is bepalend voor hoe het omgaat met fouten maken. En dit heeft alles te maken met de mindset. Mindset staat voor de manier waarop kinderen denken over zichzelf en in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. Hierin verschillen kinderen overigens niet met volwassenen. Nu wordt ieder kind geboren met de wil om te leren, anders zouden ze nooit leren lopen, praten en noem maar op. Deze motivatie om te leren lijken sommige kinderen te verliezen als het lastig wordt. Dit gaat een rol spelen als kinderen zich met elkaar gaan vergelijken. De mindsettheorie van Carol Dweck* verklaart waarom.

 

In de sessies maakt je kind kennis met Fixie en Growie, die hem van alles gaat leren over zijn eigen mindset. Daarnaast is hulp van mensen uit de naaste omgeving van groot belang voor de groei van de mindset.

Jouw weg in leren 

Loopt het niet lekker op school? Stampen is iets wat maar weinig kinderen écht leuk vinden. Heeft je kind moeite met het plannen en organiseren van huiswerk? Weet jouw kind niet goed hoe het nu echt kan leren? Dan kan “de jouw weg in leren”-training jouw kind stappen vooruit helpen! 

 

De standaard studievaardigheden die scholen aanbieden, passen niet bij alle leerlingen. ‘Hoe leer ik?’ is in die gevallen vaak de vraag waar ik met deze leerlingen een antwoord op vindt.

Tijdens het leren leren, neem ik alle mogelijke strategieën met uw kind door en kijken we samen welke manier het best bij hem of haar past. Bovendien leer ik ze gebruik te maken van planningen en ondersteun ik ze in hun doelen stellen. 

Kinderen krijgen tijdens de training slimme tips hoe ze makkelijker en efficiënter kunnen leren. Zo wordt leren makkelijker en leuker!